Pages

Wednesday, November 25, 2009

Mari Membuat Kek!

Hari ni kitorang buat kek. Hahahaha.. Kelakar sungguh. (Buat kek pon nak up kat belog ke?) Maklumla ini 1ST TIME AKU BUAT KEK. Sebelum ni memang tak pernah buat pon. Adik aku buat Chocolate Moist pon aku pandang sebelah mata je. Sebab memang tak berapa minat kek, dan tak suka sangat pon kat kek. Tak percaya ke I tak suke kek? Hehehe.. Kalau tak percaya sila tanya kawan2 terdekat saya. They'll surely know this fact. Oke, mari kita tengok resipi di bawah. (Kalau rasa macam dah tau buat kek, jangan cakap ape2 oke, gi main jauh-jauh sane) :)) 


BAHAN - BAHAN MEMBUAT KEK COKLAT.


1.  250 gm butter 
2.  250 gm gula 
3.  250 gm tepung (kek) 
4.  4 biji telur 
5.  50 ml susu penuh krim (Dutch Lady Full Cream Milk) 
6.  1/4 tsp garam 
7.  1 tbsp serbuk penaik 
8.  1 tsp essence vanila 
9.  120 gm serbuk koko



CARA PENYEDIAAN. 


1. Masukkan butter, gula dan garam. Mix sampai kembang dan sebati.
2. Masukkan satu persatu telur dan pukul rata.
3. Masukkan pula essence vanila ke dalam adunan,
diikuti dengan tepung penaik, dan susu penuh krim. 
4. Akhir sekali, masukkan tepung dan serbuk koko dan kacau sehingga rata.
5. Sapu mentega ke dalam seluruh loyang yang akan digunakan untuk membakar kek. 
6. Tuang adunan ke dalam loyang, dan masukkan ke dalam oven. Biarkan ia masak selama 50 minit.




Nak tengok tak hasil kek yang I buat?

Nampak sedap tak?

Yang ni cantik sikit rupa dia.. Hehehehe..


Yang ni kek group lain.. Kek Rainbow nama dia..


Yang ni plak kek Oren.

Sepatutnya ada gambar kek Marble, tapi tadi lupe nak snap. Hahahaha... Bebudak ni sume excited nak potong kek, tak sempat nak snap. Heppp! Jangan gelak oke tengok kek-kek kami. Maklumla, 1st timer kan.. I sendiri pon tak pernah buat kek sebelum ni. Janganla tanya kenapa rupa kek ni camnih.. hehehehe... 


 



11 comments:

nora ashikin said...

bapak buruk kek ko dowh! aku buat kek pun lawa sikit dari ko! hahhaahhaha! takpe,usaha tangga kejayaan.

caiyook caaiiiyyoookk!

(nak tau x?bile aku sibuk2 soh ko berusaha ni, kau teringat hari kite menggila main air kat tanjung dulu yg kayak bagai tu,kohkoh)

Asmaul Juakhir said...

ceh!
itu yang kau igt?
demness sungguh..
hahahaha..
there are always the 1st time kan?
biasela tu tak cantik..
esok2 kang cantikla..
kohkoh..

s.c.h.u.l.t said...

kenapa kek you merekah? :))

*ceit jahat ini budak gelak2*

tapi I'm sure sedap. kan kan? :D

Asmaul Juakhir said...

kek itu merekah sebab ia agak mampat..kohkoh..
tp ia tak menjejaskan rasa..
so, don't judge a cake by its look..
hehehe..

Rizai Reeani said...

teringat kali pertama saya membakar kek. lebih kurang kek yang di dalam gambar. biasalah pertama kali... lain kali pasti lebih cantik.

rupa tak penting, yang penting rasanya... ;)

tahniah kerana berani mencuba! =)

Asmaul Juakhir said...

thanks riri..
tu la..
1st time tau buat kek..
hehehe..

Aina Rieqa said...

walaupun aku xpnah wat kek..
tp sekali aku buat tu ade la rupe gak...
siap dpt pujian..
tp ble kat ko..
hahahaah..
hamcus....
lg2 ble dgr bab dapur danmaul..
lagi la aku nk pengsan..
huhuu...
bagus2..
cube lg ea..

Aina Rieqa said...

hampeh..

Aina Rieqa said...

hampeh..

Aina Rieqa said...

hampeh..

Asmaul Juakhir said...

kohkoh..
kau kne faham cz..
aku mne makan kek..
dan aku mmg xpenah2 pon buat kek..
so, what do you expect?
kek yg indah cm secret recipe?
mujur je ni jd kek..
:P